Digitální zpracování obrazů - zkouška
Zkouškové termíny
19. ledna 2007 od 10:00 v K112 písemná část, odpoledne ústní v K3.
Průběh zkoušky
Zkoušeni mohou být jen ti studenti, kteří získali zápočet ze
cvičení. Zkouška začíná písemkou, na jejíž vypracování je 60min. Z
písemné zkoušky mohou studenti získat maximálně 20 bodů. Body získané
ze cvičení (max. 5 bodů) se přičtou k bodům z písemky.
Studentovi může být
na základě výsledků písemné části nabídnuta známka bez dalšího
zkoušení. Délka ústního zkoušení bude typicky 5-20 minut na jednoho studenta.
Hlavní částí hodnocení bude získaný počet bodů ze cvičení a z
písemky. Ústní část slouží zejména k potvrzení jeho oprávněnosti.
Korespondence mezi získanými počty bodů a známkou bude určena dle
skutečné náročnosti písemky. Zhruba lze říci, že k absolvování zkoušky
(t.j. k získání alespoň hodnocení prospěl) bude potřeba získat
alespoň polovinu bodů.
Okruhy a příklady otázek ke zkoušce
Kromě níže uvedených otázek je potřeba znát i věci probrané na cvičení.
- Co je to digitální obraz? Jak vzniká? Co je to pixel?
- Spetrální rozdělení energie ve světle. Dichromatický model
odrazu světla na rozhraní. Spekulární a difůzní odraz.
Lidské vnímání barvy. Druhy osvětlení z hlediska barevnosti,
barva dokonale černého telesa jako funkce teploty.
Reprezentace barev, míchání barev.
- Bodové transformace jasu. Transformace jasové stupnice, gamma
korekce, prahování,
ekvalizace histogramu, korekce nehomogenity osvětlení.
- Geometrické transformace. Homogenní souřadnice. Reprezentace
translace, rotace, změny měřítka, afinní transformace a homografie v
homogenních souřadnicích. Invariantní vlastnosti
transformací. Hledání geometrické transformace z bodových
korespondencí metodou nejmenších čtverců.
Implementace transformace na diskrétní mřížce.
- Geometrické transformace - příklad 1: Mějme
transformaci z obrázku do obrázku ve tvaru y = H*x, kde x, y jsou
homogenní souřadnice bodů (tj. vektory o 3 složkách) a H je matice
3x3. Jaký tvar má matice H pro podobnostní transformaci (tj. složení
translace, rotace a měřítka)?
- Geometrické transformace - příklad 2: Definujte afinní
transformaci ve 2D (tj. mapující dvojrozměrné body na dvojrozměrné
body). Jaký je minimální počet párů korespondujících bodu, ze kterých
ji lze spočítat?
- Lokální operace předzpracování. Odstranění šumu
průměrováním. Aplikace na jediný obraz. LTI filtry, specifika
diskrétní reprezentace. Diskrétní konvoluce, masky. Aproximace
Gaussova filtru, binomický filtr. Separabilita. Nelineární
filtrace. Rotující maska. Mediánová filtrace.
- Lineární integrální transformace. 2D Fourierova transformace (FT),
inverzní Fourierova transformace, existence FT. Vlastnosti
FT. Diskrétní Fourierova
transformace. Rychlá Fourierova transformace. Souvislost s
konvolucí. Spektra. FT speciálních signálů.
- Segmentace. Prahování, volba prahu.
Hranové metody, relaxace hran.
Metody segmentace založené na oblastech (region growing).
- Detekce hran. Cannyho hranový detektor.
- Segmentace jako problém hledání minimálního řezu grafu.
- Problém korespondence, lokalizace. Zobrazení 3D
světa (pinhole camera). Projektivní transformace
(homografie). Klasifikace projektivních transformací. Čtyřbodový algoritmus.
- Registrace obrazů (rigidní a nerigidní). Co to je, aplikace. Deformace (warping), vztah
k interpolaci a k registraci. Klasifikace registračních metod -
prostor příznaků, prostor parametrů, kritéria podobnosti, strategie
hledání. l-normy, korelace, vzájemná
informace. Regularizace. Vícerozměrná optimalizace. Vícerozlišení
(multiresolution). Klíčové body, hledání, interpolace, thin-plate
splines.
- Detekce geometrických primitiv (přímek, rohů, kružnic, elips) metodou
RANSAC a Houghovou transformací. Harrisův detektor "rohů".
Scale-invariantní detektory.
- Algoritmus RANSAC, popis, složitost, a použití.
- Houghova transformace, popis, složitost a použití.
- Detekce třídy obrázku (např. tváří) metodou Adaboost.
- Wavelets. Motivace, aplikace. Baze, ortogonalita, ortonormalita,
nalezení koeficientů. Lineární (vektorový) prostor.
Analýza časově proměnných signálů. Scalogram, STFT (short-time Fourier
transform). Gabor wavelet, mexican hat wavelet. Spojitá waveletová
transformace (CWT), její použití a inverze. Dyadické wavelet
systémy. Haarova báze. Scaling function, wavelet
function. Multiresolution spaces. Filtry generující wavelety, wavelet
rovnice, rovnice dilatace. Banky filtrů, perfektní
rekonstrukce. Diskrétní wavelet transformace (DWT).
- Textura. Definice, příklady, vlastnosti, aplikace. Texturní
primitiva, prostorová struktura, statistické vlastnosti. Silné a slabé
textury. Popis textury -
histogram, porovnání histogramu (xi2 test), spektrum, autokorelace,
kookurenční matice, momenty a jejich výpočet, wavelet
analýza, Haralickovy příznaky.
- Aktivni kontury a jejich aplikace. Popisy krivek - parametricke a
neparametricke. Popis evoluce křivky -
externí/interní síla a energie. Příklady. Level sets (křivky
úrovní).
- Point distribution models - popis třídy tvarů. Vlastní čísla a
vektory kovarianční matice, principal component analysis (PCA),
point distribution models. Aplikace pro popis obličeje, tvaru
kosti, či ruky.
- Metody rozpoznávání otisků prstů.
Last modified: Mon Jan 8 16:59:29 CET 2007