A4B01NUM NUMERICKÉ METODY - komentáře k anketě 2013/14
- Děkujeme za pochvalná vyjádření; povzbudí.
- Děkujeme i za konstruktivní kritiku; poslouží k vylepšení.
Příklady konstruktivních připomínek (neodpovídáme, ale pracujeme na nich)
- "že jsem nikde na webu nenašel údaj, kolik máme času na zkoušku (možná jsem jenom špatně hledal)."
- "Mohli by se probirat behem prednasek nejaka aktualni problemy numericke matematiky, ktera napr jeste nejsou resitelne"
Komentáře k vybraným připomínkám
- "Zkouska trva 1,5 hodin, coz podle me je malo. Akorat pro me by bylo 2 hodiny"
Ano, bude to tak, ale nešlo to změnit v průběhu zkouškového období kvůli rovným podmínkám.
- "Maple je nenáviděníhodný program. "
Každý máme nějaký...
- "Maple nezřídka padá, spousta globálních proměnných, velmi nepříjemné uživatelské rozhraní. Preferoval bych použití systému Mathematica, protože si myslím, že poskytuje větší interaktivitu (student si může snáze ozkoušet, co způsobí změna parametru) a dle mého názoru je to mnohem hotovější a profesionálnější produkt..."
Na začátku bylo na vybranou, testovali jsme systémy Mathematica, Maple, MathCad i Matlab, vítězně vyšel Maple. Mathematica tehdy pravidelně padala i na nejvýkonnějším hardwaru, aniž by došla k užitečným výsledkům. Další vývoj změnil situaci. Uznáváme, že Mathematica má konzistentnější kód s dlouhodobou perspektivou. Na druhé straně je méně přívětivá k příležitostným uživatelům. Každoroční problémy s licencí (a kdo ji zaplatí) jsou varováním pro ty, kdo by na ní chtěli založit výuku.
Když se v předmětu Počítačové algebraické systémy učil Maple, Mathematica a další, studenti se ptali, na co je Mathematica, když je tak neohrabaná a tak málo dokáže (za největší peníze); zklamala je. Ke všem těmto nástrojům máme kritické připomínky.
Worksheety lze napsat s výrazně vyšší interaktivitou i v Maple, ale snažíme se je udržovat v dostatečně "otevřené" podobě, aby měl student stále možnost si projít a případně doplnit nebo upravit algoritmus většiny výpočetních postupů včetně zobrazování mezivýsledků apod. Nelíbí se nám přístup "black box", který více svádí pouze k bezmyšlenkovitému "mačkání tlačítek".
Nestabilita Maple v učebně je bohužel způsobena už zastaralou verzí operačního systému a upgrade byl vzhledem k vytíženosti serveru administrátory odložen až na období letních prázdnin. Za soft/hardwarové komplikace se omlouváme, zvláště v (naštěstí) ojedinělých případech během zkouškového testu.
Příklady nekonstruktivních připomínek (s těmi se asi nedá dělat nic, nejsou dost konkrétní)
- "předpoklad vstupních znalostí byl výrazně vyšší, než jaký student má, když se s metodou seznamuje. Chyběl mi podrobnější popis a třeba i popis písmen, která se zjevila ve vzorci z ničeho nic.
- "Docela zákeřný chyták v testu.
- "Není radno chytit zkoušejícího ve špatné náladě, body pak padají zbytečně za nejabsurdnější připomínky.
Dotazy a připomínky:
http://cmp.felk.cvut.cz/~navara