PST - komentáře M. Navary k anketě 2018/19
(Viz též komentáře RNDr. Průchy.)
Motto: "Ten, kdo ví a neví, že ví, spí. Probuďte ho! Ten, kdo neví a ví, že neví, je prostý. Poučte ho! Ten, kdo neví a neví, že neví, je hloupý. Vyhněte se mu! Ten, kdo ví a ví, že ví, je moudrý. Následujte ho!"
Do ankety přispěli zástupci všech těchto skupin.
Někteří zástupci třetí z nich nepochopili, že anketa není určena k vyřizování účtů. To sem nepatří a nezasluhuje zveřejnění.
(Viz též Dunningův–Krugerův efekt a jeho umělecké ztvárnění.)
V duchu robustní statistiky jsem vyřadil 10 % nejkritičtějších příspěvků a pro vyváženost i 10 % nejpozitivnějších. (Výjimku jsem udělal u podepsaných, ty byly ponechány všechny.) Zbylo
toto.
Mně zbyla hořkost z toho, že vynaložené úsilí málokdo ocení a někdo ani nevidí.
Věnoval jsem kursu víc péče než kdykoli dřív a hodnocení je horší.
Vždy se našly protichůdné názory, ale letos šly do extrémů.
A to i v takových otázkách, jako kolik času a stran téma zasluhuje.
Komentáře k vybraným připomínkám (včetně některých nezveřejněných)
Kritické
- "Nejtěžší předmět semestru."
To vám nevyvracím. Někdo musí být první :-)
- "proč/jak funguje centrální limitní věta nepochopili ani studenti, kteří už předtím věděli, co vlastně centrální limitní věta je. Věnoval bych tedy více času otázkám typu "Proč chceme to a to vůbec počítat?", dát třeba ukázkový příklad a až pak uvést vzorečky. U CLM konrétně např. ukázat animaci http://onlinestatbook.com/stat_sim/sampling_dist/index.html (po kliknutí na begin). Ve chvíli kdy jsem nepochopil jednu věc se vše začalo nabalovat a i přesto, že jsem byl na většině z přednášek, musel jsem se látku doučovat z internetu."
"Centralni limitni veta na prednasce byla koukani do jeho geogebry jak to vypada a prijde mi, ze to proste stacilo vysvetlit na malym prikladu, nebo ukazat "http://onlinestatbook.com/stat_sim/sampling_dist/"."
Děkuji za tip. Animace jsou tam hezké. Ale klíčový vztah mezi diskrétními rozděleními a jejich limitou, která je spojitá, musím vyložit sám.
Když někdo nakreslí do jednoho obrázku hustotu a pravděpodobnostní funkci a předstírá, že mají "skoro stejné" hodnoty, tak vás klame.
Měří se v různých jednotkách a jsou nesouměřitelné!
Uvést to do pořádku lze, ale je to pracné, skoro jako zformulovat centrální limitní větu.
Takže vám dávám za pravdu, že jste centrální limitní větu nepochopili (dodnes).
Ale snadná cesta k ní nevede.
Motivační příklad jsem také uvedl.
Měl jsem technický problém: měl jsem připravenou pěknou prezentaci v Matlabu, ale mám jen síťovou licenci, která mi v učebně někdy nejde spustit.
Proto jsem připravil náhradní řešení.
- "Niektore skuskove terminy su podstatne lahsie ako ine"
Věčná připomínka a mnohdy klam, jak ukazuje konfrontace s výsledky. Vždy se našel někdo, kdo měl A, i někdo, kdo neuspěl.
- "předtermín mi přijde zpětně o dost těžší, než ostatní termíny."
Ale úspěšnost v něm byla nejlepší (ale rozdíl není statisticky významný).
- "Jedine co mi vlastne neprislo v pohode na zkousce je hodnotit spatny matematicky zapis prazdne mnoziny, kdyz jsme ho takhle zapisovali na cvikach, takze jsme predpokladali, ze by to mohlo byt zapsane spravne."
To se bohužel potvrdilo a náprava byla zjednána až dodatečně. Je s podivem, že jste na to ve cvičeních neupozornili, ač to bylo v předchozím předmětu. Na přednáškách jste překlepy hlásili a studijní materiály příslušného cvičícího si v anketě pochvalujete.
Konstruktivní
- "Zároveň mi přijde jako špatná technika promítat na každý projektor něco jiného, když jsou na opačných stranách zdi. Pokud nesedím vprostřed, tak nevidím na druhý projektor a to byl velký kámen úrazu."
Tak proč jste si nesedli doprostřed? A znám studenta, který to hravě zvládl od boku, dokonce levého, a s brýlemi.
Ale beru na vědomí, že to nemám příště dělat a na vzorce použité v příkladech vás odkázat jedině do vašich poznámek :-(
- "Vřele doporučuji Prassana Sahoo - Probability and Mathematical statistics."
Děkuji za doporučení, které jsem se zájmem posoudil. Bylo by ještě lepší, kdybyste mi ho sdělil dříve. Mohl bych se vás aspoň zeptat, co se vám na té knize líbí. Do seznamu na webu ji nepřidávám, protože to je seznam doporučené literatury a toto doporučit nemohu.
I když přeskočím popisy spousty speciálních rozdělení a pár pasáží, které nevyučuji, stále ze 712 stran zbyde příliš mnoho na to, že nepokrývají ani prvních 10 týdnů kursu, např.: kvantilová funkce, směs a smíšené rozdělení.
Věrohodnost spojitého rozdělení je zavedena nesprávně (velmi častá chyba), věrohodnost diskrétního rozdělení vůbec ne.
Hlavně mi vadí, že vůbec nevysvětluje, co se má kdy použít a kdy se to použít nedá.
Drobnost: pokud takto vysázíte bakalářskou práci, budete kritizováni.
- "Možná by mi pomohlo, kdyby přednášející doporučil nějaké kurzy, videa s názornými příklady a animacemi jako tomu bylo třeba u předmětu LAG, z kterých bych pochytil základy trochu snadněji, protože jsem dlouhou dobu strávil hledáním alternativních zdrojů, z nichž některé nebyly moc kvalitní."
Právě proto to dělám jen v omezené míře (na webu předmětu jsou takové odkazy), protože za kvalitu cizích materiálů nemohu ručit, dokud se nepřesvědčim. Špatných materiálů jsem viděl mnoho.
A když někomu opravím chybu v písemce a on bude ukazovat, že tak to viděl v knize, kterou jsem doporučil, co s tím?
- "věnoval bych o hodinu více času jak Statistice, tak Markovovým řetězcům, jelikož ve zkoušce mají všechny kusy látky stejnou váhu"
"Přišlo mi trochu zvláštní, že zkouška sestávala ze tří +/- stejně bodovaných příkladů, jednoho za každý tematický okruh, když v semestru se jednotlivým okruhům dostalo různé časové dotace i různého důrazu."
"přidal bych čas Statistice a řetězcům."
To by muselo být na úkor pravděpodobnosti. Jenže mnozí si stěžují, že se hned na začátku ztratili.
Časovou dotaci na přednáškách měla pravděpodobnost a statistika stejnou, Markovovy řetězce menší. Lehce lze dokázat, že stejná váha u nestejně těžkých částí látky zvyšuje průchodnost.
- "Nepřišlo mi vhodné o zkoušce křičet na lidi s plagiáty přes celou místnost, že mají někde přidělené místo, nechci obhajovat takové lidi, avšak mi přijde lepší se s nimi domluvit osobně předem."
Myslím, že nikdo nekřičel. Vámi navržený postup je náročnější, ale asi ho zavedeme.
- "Nechápu, co mělo být zač to psaní do testů studentům, kterým zazvonil telefon."
Do budoucna vyřešeno: pokud někomu zazvoní telefon, bude vyloučen ze zkoušky (jako u maturity).
Nekonstruktivní
- "Je to frustrující, když u tak obtížného předmětu jsou přednášky tak náročné."
Není divu, jestli obtížnost předmětu a přednášek vykazuje kladnou korelaci.
- "priklady byly skvele, ale chybel mi nejaky strucny vyklad teorie pro samostatne uceni"
To asi chcete nemožné.
- "látku jsem se naučil z učebnice Probability and mathematical statistics"
Které z mnoha?
- "Zkouska je ferova, klade se duraz na to, jak tomu rozumime, ne na numericke chyby a tak. Skoda, ze byla v 8 rano"
"Zengerova posluchárna není optimální pro zkouškový test"
Chápu, ale rozvrh místností není plně v naší kompetenci.
- "Studijní materiály jsou příšerné. Za prvé, stojí několik stovek a rozhodně za to nestojí."
Cenovou politiku skript určuje jejich vydavatelství, také bych ji rád změnil.
- "Skripta jsou strašně chaotická, jsou přeplněná příklady bez odpovědí a řešení,"
Všiml jste si, že na web jsme dali sbírku řešených příkladů? (Zadarmo.)
- "přednášky jsou taky hodně chaotické. Za prvé, pro boha proč je máme dvě za týden? Celá látka by se jednoduše dala strčit do jedné přednášky, není důvod, proč to protahovat."
Asi proto, že by nestíhal sledovat už nikdo:
"Syllabus je nabitý"
"Předmět je docela složitý, je zde spousta látky"
- "Zkouška nakonec OK, ale šlo spíě o to, jestli člověkovi sedne zadání. Některé příklady jsme v životě neviděli."
Neuvádíte, které. A máme-li vás připravit na praxi, tak tam se vám to stane často.
- "když měl člověk chybu v číslu, tak přišel o hodně bodů"
Nevím o takovém případu, ledaže prohlásil za výsledek naprostý nesmysl, např. záporné pravděpodobnosti.
Pochvalné (aspoň jedna ukázka jako důkaz, že existují)
- "V zásadě pěkný, vyzrálý předmět. Je vidět, že se autoři snaží jej vylepšovat a že to nese výsledky."
Nekomentované náměty ke zvážení
- "že by místo jednoho většího zápočtového testu byly dva menší - třeba jeden po látce o náhodných veličinách a druhý někdy ke konci semestru."
- "Hodne jsem se ucil z Khan Academy videi na youtube"
- "Kromě toho by se možná dalo krátce zmínit například o teorii front"
- "Ve statistice bych čekal více příkladů chyb, kterých se lze ve statistice dopustit, nebo různých příkladů falšování statistických výsledků."
- "Myslím si, že by pomohlo kdyby na přednáškách byly více vysvětlovány základní pojmy - např. uvést příklady, co je náhodná veličina a především co už není náhodná veličina."
- "že by opravdu pomohlo výrazně zvýšit počet vizualizací ve slidech"
Dotazy a připomínky:
http://cmp.felk.cvut.cz/~navara