Doostřování fotografií ve Photoshopu
Cílem této praktické části cvičení je podívat se na nástroje a
techniky pro doostřování fotografií, které Photoshop nabízí.
Ukážeme si, že přímé použití dostupných nástrojů nevede na optimální
výsledek doostření. Je tedy třeba rozumět, jak nástroje fungují, jaké
mají vlastnosti a jak je vhodně zkombinovat.
Co je doostření?
Doostření je zvýšení kontrastu podél hran v obraze. Provádí se ztmavením
tmavých tónů v okolí hrany a zesvětlením světlých tónů v okolí hrany.
Doostřením vzniká halo v okolí hran.
Výchozí obraz.
Řez podle červené linky.
Doostřený obraz.
Řez podle červené linky.
Proč doostřujeme?
- Ne abychom zachránili špatně zaostřenou fotografii!
- Rozostření vzniká při převodech:
- fotonů na pixely (spojitý svět na diskrétní),
- Bayerova vzoru (interpolace) na barevný obraz,
- pixelů na tečky inkoustu (roztečení inkoustu, kolečka místo
čtverečků).
Otázka tedy není Doostřit?, ale
Kdy, jak a jakými nástroji doostřit?
Problém šumu
- Doostřováním zvýrazňujeme také šum.
- Odstraněním šumu se hrany vyhladí.
- Jde tedy o dva protichůdné procesy, mezi kterými hledáme rovnováhu.
Zdroj šumu v digitální fotografii
- Statistické odchylky v počtu dopadlých fotonů.
- Interpolace kvůli Bayerovu vzoru (demosaicing).
- Balanc mezi lokálním kontrastem („ostření“) a antialiasingem („rozmazání“)
- Omezené možnosti kontroly ve fotoaparátu.
- Větší možnosti nabízí zpracování RAW v počítači.
- JPEG komprese (8 x 8 bloky).
Odstranění šumu
- Používat s mírou a jen u fotografií, které jsou masivně zašuměné.
- Vždy před ostřením!
- Víc potřeba pro větší ISO, podexponované snímky.
- Odstranění šumu v jasovém kanálu ovlivňuje ostrost výrazněji, než
odstranění barevného šumu.
- Se zmenšováním obrazu klesá nutnost odstraňovat šum a doostřovat (opak
platí pro zvětšení).
Rady:
- Fotit do RAW.
- Použít RAW konvertor s kvalitním odstraněním šumu nebo některý
profesionální nástroj na odstranění šumu.
- Pixely na obrazovce neukazují přesně, jak bude šum a doostření vypadat
při tisku.
- Lepší představu o výsledném efektu doostření dostaneme pokud upravíme
zoom náhledu na monitoru tak, aby odpovídal rozlišení tisku. Tj. pokud má
tisk čtyřnásobné rozlišení budeme nahlížet při 25% zoomu. Používáme ovšem
kulaté zoomy (50%, 33%, 25%, ...).
Tři účely doostření
Při doostřování bereme v potaz:
- Zdroj obrazu
- digitální fotoaparát,
- filmový scanner,
- atd, ...
- Obsah obrazu
- portrét,
- krajina,
- atd, ...
- Použití obrazu
- výstupní rozlišení
- technologie tisku
- monitor (web),
- inkoustový tisk,
- ofsetový tisk,
- osvit na fotopapír,
- atd, ...
Doostření a zdroj obrazu
Různé vstupní zařízení mají různé typy šumu:
- filmový scan – problém zrna,
- Digitální fotoaparát – barevný šum,
- JPEG – artefakty,
- atd, ...
Důležité je vzít v potaz také:
- ISO citlivost,
- rozlišení fotoaparátu (u čipu i u filmu),
- jak je snímek exponován,
- zda budeme snímek zvětšovat.
Doostření a obsah obrazu
- Doostřujeme tak, abychom zachovali jistou úroveň detailu.
- Hodně malých detailů (krajina) – vice globálního ostření, menší
poloměr.
- Portrét – méně ostření, spíše lokální (oči, vlasy), zbytek
obrazu méně a s větším poloměrem.
Doostření a použití obrazu
Pro dané zařízení víceméně deterministický proces.
- Různá výstupní zařízení (halftone, inkjet, continuous, LCD, CRT).
- Výstupní rozlišení.
- Pozorovací vzdálenost.
- Rozlišovací schopnost oka.
Analýza nástrojů pro doostřování
Stáhněte si následující doostřování obrazec, na kterém budeme zkoumat
vlastnosti doostřovacích nástrojů Photoshopu.
obr. 1
Photoshop nabízí několik doostřovacích nástrojů: Sharpen, Sharpen
More, Sharpen Edges, Unsharp Mask a Smart Sharpen. Všechny najdete v
menu Filter → Sharpen. V naší analýze se zaměříme na nástroj
Unsharp Mask.
Úkol:
Vyzkoušejte si chování jednotlivých
nastavení funkce Unsharp Mask na
doostřovacím obrazci z obrázku 1.
Amount (množství)
Nastavuje sílu doostřovacího haló efektu. Čím nastavíme vyšší hodnotu
Amount, tím menší rozdíl intenzit v obraze je potřeba k tomu, aby
intenzita haló efektu byla nastavena na maximum (úplně bílá vs. úplně
černá).
|
Amount = 100 |
|
Amount = 300 |
|
Amount = 500 |
Radius (poloměr)
Tip: Šířka je ve skutečnosti
směrodatná odchylka normálního rozdělení, které je použito pro
definici okolí pixelu použitého při ostření.
Určuje šířku haló efektu. Všimněte si, že šířka efektu závisí také na
kontrastu hrany, která je doostřována. To není úplně to, co bychom
chtěli.
Pokud doostřujeme, v závislosti na obsahu snímku použijeme menší
hodnotu pro obrázky s množstvím malých detailů, na portrét použijeme
naopak spíše větší hodnotu. Při doostřování tedy hledáme poloměr, který
je vhodný pro daný obrázek.
|
Radius = 0.4 |
|
Radius = 1 |
|
Radius = 5 |
Threshold (práh)
Říká, jak velký musí být kontrast hrany, aby byla doostřena. Všimněte
si na následujícím obrázku, jak se zvětšuje nedoostřená oblast směrem doleva.
|
Threshold = 0 |
|
Threshold = 10 |
|
Threshold = 30 |
Toto nastavení použijeme například pro objekty s jemnou texturou
(kůže), kterou chceme uchránit od doostření. Nicméně stupeň ochrany je
spíš malý a pro větší hodnoty vytváří nepřirozené přechody mezi
doostřenými a nedoostřenými oblastmi.
POZOR: V reálném obrázku se efekty
různě kombinují, hrany nejsou takto jednoznačné!
Doporučení:
-
Různé kombinace nastavení poloměru a množství
doostření vedou na podobné výsledky
-
Příliš velký poloměr vede na méně ostré malé detaily
-
Lepší tedy napřed nastavit poloměr a pak až hýbat
dalšími parametry
-
Pokud se tento rozdíl neprojeví hned, tak při druhém
doostřovacím průchodu (pro výstup) ano
Problémy Unsharp Mask
-
Doostřuje větší měrou více kontrastní hrany. Tedy
pravý opak toho, co bychom chtěli!
-
Ochrana jemných textur, kterou umožňuje nastavení
prahu není příliš efektivní
Zkuste si doma:
Některé tyto problémy se snaží řešit Smart Sharpen. Můžete si zkusit
udělat porovnání Unsharp Mask a Smart Sharpen na doostřovacím obrazci z
obrázku 1.
Pokročilejší nedestruktivní techniky doostřování
Abychom mohli pracovat s doostřováním o něco flexibilněji, použijeme
vrstvy. Zároveň nám to umožní dělat nedestruktivní zásahy do obrazu.
Navíc budeme moci použít masky pro aplikaci ostření jen na část obrazu.
Pro demonstraci principů práce s vrstvami budeme používat následující
obrázek (stáhněte si ho).
obr. 2
Doostřování a vrstvy
Tip: Může být výhodné kopii vrstvy rozmazat pomocí
Gaussian Blur.
- Vytvořte novou vrstvu jako kopii vrstvy pozadí (pravý klik na
vrstvu, Duplicate layer)
- Snižte neprůhlednost vrstvy na cca 66%.
Umožní nám to po aplikaci doostření nejen ubírat, ale i přidávat na
síle doostření snižováním nebo přidáváním neprůhlednosti.
- Nastavte si mísení (blending) vrstev na 'Luminosity'.
Zabráníme tak nechtěným posunům barevných odstínů.
- Vytvoření hranové masky
Tip: Modrý kanál většinou není moc vhodný, protože bývá
nejvíc zašuměný.
- Vyberte barevný kanál, ve kterém jsou hrany, které nás
zajímají dobře viditelné. Můžete použít funkci pro míchání kanálů
Image → Calculations. Dobře funguje smíchání červeného a zeleného
kanálu metodou Pin Light.
- Aplikujte na tento kanál detekci hran (Filter →
Stylize → Find Edges)
- Místa určená k doostření budeme potřebovat světlá, ostatní
tmavá. Invertujte intenzity pixelů masky (Ctrl-I).
- Vyhlaďte masku pomocí Filter → Blur →
Gaussian Blur. Šířku gaussiánu volte tak, abyste zachovali
hrany, které chcete doostřit. Toto rozostření také zajistí, aby
přechod mezi ostrou a neostrou částí obrazu byl plynulejší.
- Zvyšte kontrast masky (viz cvičení na křivky). Ovlivníte tím
sílu doostření pro různě výrazné hrany a uchráníte před
doostřením jemnou texturu. Platí, že čím světlejší je pixel v
masce, tím silněji na něj bude aplikováno doostření.
- Převeďte hranovou masku na masku ostřicí vrstvy vytvořené v
kroku 1: Ctrl-klik na kanál s hranovou maskou;
u ostřicí vrstvy Add layer
mask (ikonka s kolečkem dole v panelu s vrstvami).
Tip: Pro náhled výsledku doostření používejte zvětšení 200%,
400%, ... abyste minimalizovali efekty interpolace při vykreslování.
- Nyní můžete aplikovat doostření pomocí Unsharp Mask na vrstvu s maskou. Jelikož
ostření bude aplikováno pouze na hrany, můžeme aplikovat v případě
potřeby silnější doostření, aniž bychom poškodili zbytek obrazu.
Poznámky: Šířku doostřovacích haló efektů ovlivňujete (do
jisté míry) pomocí rozmazání gaussiánem. Přechod mezi ostrými a
neostrými hranami kontrolujete pomocí nastavení kontrastu.
Úkol:
Porovnejte doostření pomocí hranové masky
a globálního doostření s použitím stejných nastavení Unsharp Mask.
Doostřování a tonální rozsahy
Obzvláště v prvních dvou doostřovacích průchodech (zdroj a obsah
obrazu) chceme chránit extrémní stíny a jasy před nežádoucím přeostřením.
K tomu použijeme Blend If nástroj (Dvojitý klik na thumbnail
ve vrstvě). Ten umožňujě omezit prolínání vrstev (v našem případě
tedy aplikaci ostření) jen na určitý rozsah intenzit.
Následující obrázek ukazuje příklad toho, jak nastavit
Tip: V preview Blend If můžete dobře sledovat
efekt vašeho nastavení např. na obrázek 1.
Blend If, aby ostření proběhlo jen ve středních tónech. Šoupátka
rozdělíte tak, že držíte klávesu Alt.
-
Horní nastavení určuje rozsahy intenzit pro vrstvu,
kterou chceme prolínat (v našem případě doostřovací vrstva) a dolní
určuje rozsahy intenzit vrstvy, do které prolínáme.
-
Prolínání vrstev nastane v rozmezí vnějšího černého
šoupátka a vnějšího bílého šoupátka.
-
Vnější šoupátka určují, kde prolínání začne, vnitřní
určují, kde dosáhne 100% efektu.
-
Tím získáváme plynulejší přechod mezi pixely, na
které je doostřování aplikováno a pixely, na které
aplikováno není.
Úkol:
Aplikujte
Blend If na ochranu velmi kontrastních a málo
kontrastních oblastí na ostřícím obrazci z obrázku 1. Pozorujte
chování pro různá nastavení
Blend If.
Pro názornost volte velké rozmazání hranové masky a velký poloměr
Unsharp Mask.
Shrnutí použití vrstev, hranové masky a tonálních roszahů
Tip: Celý postup se přímo nabízí, aby byl
automatizován pomocí Actions.
- Ovlivňovat globálně sílu ostření můžeme pomocí nastavení
neprůhlednosti doostřovací vrstvy
- Sílu ostření na hranách můžeme ovlivnit zvýšením/snížením
intenzity hranové masky (jsou na to vhodné Levels)
- Přechod mezi ostrými a neostrými částmi ovlivníme pomocí
kontrastu masky
- Šířku haló efektů ovlivníme šírkou gaussiánu, kterým
rozostřujeme hranovou masku
- Blend If nástroj nám umožňuje ovlivnit, na které tóny bude
ostření aplikováno
High Pass filtr
Jiný způsob doostření využívá High Pass filter, který hledá v
obraze vysoké frekvence. Použijeme ho opět pro vytvoření masky.
Výsledkem tohoto doostřovacího postupu bude lokální zvýšení
kontrastu bez vytvoření (či zvětšení) nežádoucích haló efektů. Tento
postup má široké uplatnění, nicméně v našem víceprůchodovém
doostřování bychom ho použili nejlépe pro doostření před samotným
vytištěním.
Postup budeme demonstrovat na tomto obrázku (stáhněte si ho)
obr. 3
- Vytvořte novou vrstvu jako kopii vrstvy pozadí (pravý klik na
vrstvu, Duplicate layer)
- Snížte neprůhlednost vrstvy na cca 66%.
Umožní nám to po aplikaci doostření nejen ubírat, ale i přidávat na
síle doostření snižováním nebo přidáváním neprůhlednosti.
Tip: 50% šedá v masce pro Overlay mísení znamená "zde
neaplikuj".
- Nastavte si mísení (blending) vrstev na 'Overlay'.
Tento mód funguje víceméně tak, že zvyšuje
kontrast.
- Aplikujte na novou vrstvu High Pass filtr (Filter →
Other → High Pass). Poloměr volte mezi 0.8
až 3 pixely.
- Opět můžete vyzkoušet omezit efekt doostření jen na střední
tóny pomocí Blend If.
Úkol:
Aplikujte doostření pomocí High Pass filtru na obrázek 3 a porovnejte
výsledný efekt se zvýšením celkového kontrastu pomocí křivek.
Víceprůchodové doostřování
Na závěr zmíníme několik rad z knihy [1].
Tip: Pro zájemce, kniha obsahuje i poměrně podrobný návod
celého doostřovacího workflow (automatizace, minimalizace velikosti
souborů, léty ověřené hodnoty nastavení, ...).
- Doostřování typicky vyžaduje 2-3 průchody:
- Doostření respektující zdroj (demosaicing, antialiasing ve
fotoaparátu) a obsah obrazu (úroveň detailů)
- Lokální a kreativní doostření (oči, zajímavá textura,
potenciálně i rozostřování, ...)
- Doostření po zmenšení na výstupní velikost, které respektuje
vlastnosti výstupního zařízení (př. LCD vs. minilab)
- Jediný způsob, jak zjistíte, jestli jste dobře doostřili je,
že ho zkontrolujete na daném výstupním zařízení (výtisk, či LCD
pro web). Zkoumat pixely na obrazovce při 400% zvětšení je
ošidné.
- Abychom nemuseli každý obrázek zpracovávat individuálně, je
dobré si najít vyhovující nastavení pro tři kategorie obrázků
(obrázky obsahující převážně vysoké, nízké, či oboje frekvence)
a proces co nejvíce zautomatizovat.
Pro rychlé:
Pohrajte si s doostřením následujících fotek:
portrét,
kostel,
štětce,
zašuměný portrét. Zkuste na ně použít
víceprůchodové ostření s výstupem na webovou stránku (tj. delší strana
cca 600 pixelů).
Strategie doostřování
- Doostřovat až jako poslední krok před vytištěnýma
jen jednou během celého procesu zpracování fotografie!
- Pozor na ostření ve fotoaparátu či při převodu z RAW.
Jednoprůchodové doostření (one-pass sharpening)
- vychází z optického ostření před-digitální éry,
- funguje globálně,
- snaží se v jednom kroku optimalizovat potřeby ostření pro daný zdroj,
obsah i použití obrazu.
Víceprůchodové doostření (multi-pass sharpening) bere v
potaz zdroj, obsah i použití obrazu
První průchod – zdroj obrazu
- Cílem je připravit obraz pro další doostřovací kroky.
- Výsledkem je jen velmi jemné doostření (vyrovnáváme měkkost
fotografie, rozdíl mezi šumem a hranami).
- Až po všech tonálních úpravách.
- Poloměr doostření nastaven na nejmenší detail.
- Aplikováno jen na intenzitu (kvůli barevným posunům).
- Doostření jen ve středních tónech (25-200).
Druhý průchod – obsah obrazu
- Hranová maska izoluje doostření jen na hrany.
- Umožňuje kontrolu šířky haló efektu.
- Rozhodujeme se, jestli zvýrazníme nízké, střední nebo vysoké
frekvence.
- Poloměr doostření nastaven podle obsahu.
- Aplikováno jen na intenzitu.
- Zaměřeno na střední tóny (25-200).
- Výsledkem je use-neutral (univerzálně použitelný) obraz,
který může být automaticky doostřen pro různé výstupy.
Třetí průchod – použítí obrazu
- Kompenzujeme rozostření při zmenšení na požadovanou velikost a
rozostření výstupního zařízení.
- Aplikováno globálně (bez masky), v celém tónovém rozsahu.
- Předchozí doostřovací fáze umožňují vzít jeden obrázek a použít ho pro
různá výstupní rozlišení.
- Velikost pixelů (rozlišení) na výstupu definuje velikost přijatelných
haló efektů (můžou být vidět na monitoru, ale nejsou vidět na výtisku).
- Při velkém zvětšení na monitoru budou správně zaostřené obrázky
typicky vypadat přeostřeně.
Ostření v pluginu CameraRaw a programu Photoshop Lightroom
CameraRaw a Photoshop Lightroom umožňují vysoce kvalitní vstupní ostření
(zdroj obrazu) pokročilým algoritmem, který se podobá výše popsanému postupu
s hranovou maskou. Komplikovaný postup je však schován pod kapotou a
uživatel ho jednoduše kontroluje pomocí čtyř resp. pěti táhel
(Luminance je vlastně pátým ostřicím táhlem, protože šumový filtr
má na ostrost také vliv).
Photoshop Lightroom navíc poskytuje výstupní ostření ve svém tiskovém
modulu a modulu pro export. Umožňuje tak jednoduše do produkčního procesu
začlenit víceprůchodou ostřicí strategii s minimální víceprací.
Funkci doostřování v pluginu CameraRaw si ukážeme na výřezu z fotografie
krajiny:
Celá fotografie je ke stažení ve formátu DNG zde (v panelu Snapshots si můžete
přepínat mezi různýma variantama doostření). Otevřete si ho v CamerRaw a
vyzkoušejte si jednotlivé parametry ostřicího algoritmu sami. Najdete je v
záložce panelu Detail.
Poznámky
- Ostříme tak akorát, tj. obraz by měl pokud možno ostrý, ale halo by
ještě nemělo být patrné. Pokud bychom to přehnali můžeme ztratit některé
detaily a výstupní ostření by pak tento efekt ještě zesílilo.
- Přidržením klávesy Alt během tahání za šoupátka v panelu
Detail se nám zobrazí černobílá vizualizace efektu šoupátka.
Dokud se nenaučíte dobře odhadovat efekt jednotlivých šoupátek na různé
typy snímků, je vhodné tento náhled používat.
- Po najetí myší nad ukázky níže se zobrazí efekt změny jednotlivých
parametrů.
- Táhla jsou v panelu seřazena v pořadí v jakém by je měl uživatel
postupně upravit. Někdy ale třeba postup opakovat a projít jednotlivá
nastavení vícekrát, protože se jejich efekty vzájemně ovlivňují. To platí
obzvláště pokud zároveň chceme odstranit v obraze šum.
Amount
Kontroluje sílu efektu, typicky budeme chtít tuto hodnotu mírně zvyšovat,
základní hodnota 25 je velmi konzervativní (s ohledem na kompatibilitu s
přechozími verzemi CameraRaw).
Radius
Podobně jako ve filtru Unsharp Mask toto táhlo kontroluje šířku
halo efektu. Oproti Unsharp Mask je výsledný efekt trochu jiný, Radius 0.5 v
CameraRaw odpovídá zhruba hodnotě 0.3 v Unsharp Mask.
Pro vysokofrekvenční obrazy (s mnoho jemnými detaily) jsou vhodné hodnoty
menší než 1. Pro nízko frekvenční obrazy (velké plochy s plynulými přechody)
hodnoty vetší než 1.
Detail
Toto táhlo má vliv na dvě věci současně. Směrem doprava vypíná potlačení
haló efektu a zvyšuje zdůraznění vysokofrekvenčních detailů. Směrem doleva
zesiluje potlačení halo efektu a současně snižuje zdůraznění
vysokofrekvenčních detailů (a šumu).
S ohledem na zpětnou kompatibilitu se staršími verzemi CameraRaw je
základní hodnota 25 nicméně autoři softwaru doporučují jako základní hodnotu
použít 50 (tu lze samozřejmě podle potřeb konkrétní fotografie kdykoliv
změnit).
Masking
Generuje hranovou masku. Základní hodnota je 0 (žádná maska). To však
neznamená, že by se táhlo mělo používat jen ve speciálních případech,
hranovou masku bychom měli použít vždy, ale jednotlivé fotografie mohou být
natolik odlišné, že nemá smysl hledat nějakou univerzální hodnotu, která by
vyhověla většině fotografií.
Příklad nastavení všech parametrů
Následující snímek ukazuje výřez z optimálně doostřeného snímku
po upravení všech čtyř parametrů. Optimalita je zde velmi subjektivní a
řídí se vkusem autora.
Redukce šumu v pluginu CameraRaw a programu Photoshop Lightroom
Panel Detail v CameraRaw/Photoshop Lightroom umožnuje také kontrolu
redukce šumu.
- Luminance kontroluje šum v jasovém kanálu. Základní
hodnota 0 znamená, že je redukce jasového šumu vypnutá. Se zvyšující se
hodnotou roste potlačení šumu, ale může klesat ostrost obrazu.
- Detail ochrana jemných detailů v obraze, s rostoucí
hodnou roste ochrana detailů (posouvá se hranice toho co může být
považováno za šum a co je ještě detail obrazu), ale snižuje se účinek
odšumění (je těžké rozlišit, co je jemný detail a co je šum). Efekt je
patrný hlavně na silně zašuměných obrazech focených na vysoké ISO.
- Contrast tažením doprava pomáhá zachovat kontrast a
texturu, ale může způsobit, že v obraze zbudou zašuměné fleky a shluky.
Poloha vlevo má naopak za výsledek hladký obraz, ale jemný lokální
kontrast a textura se mohou vytratit.
- Color nastavuje míru potlačení barevného šumu.
Základní hodnota 25 je velmi vhodný kompromis mezi potlačením šumu a
zachováním detailu na barevných hranách. Ve většině případů není nutné
tuto hodnotu vůbec měnit.
- Color Detail směrem doprava pomáhá zachovat jemné
detaily na barevných hranách, ale může vést ke tomu, že v obraze zůstanou
zašuměné fleky a shluky. Vhodné pro vysoce zašuměné fotografie pořízené s
vysokou hodnotou.
Následuje ukázka velmi zašuměné fotografie, která byla doostřena, ale
nebyla na ní aplikovaná redukce jasového šumu. Je vidět, že doostření vedlo
také k výraznému zesílení šumu. Celou fotografii si můžete stáhnout ve
formátu DNG zde (v panelu
Snapshots si můžete přepínat mezi různými variantami odšumění).
Otevřete si ho v CamerRaw a vyzkoušejte si jednotlivé parametry odšumovacího
algoritmu sami. Najdete je v záložce panelu Detail.
Doostřená ukázka se zobrazí po najetí myší myší na obrázek, jinak se
zobrazuje obraz se základními parametry panelu Detail.
Ukázka optimálně doostřené a odšuměné fotografie. Oproti původní
verzi se základními parametry panelu Detail (myš venku z obrázku) je vidět,
že ostrost vzrostla a zároveň mírně poklesl šum. Pokud bychom chtěli šum
více potlačit, museli bychom již obětovat určitou úroveň detailů v obraze
(vyzkoušejte sami!).
Upravená ukázka se zobrazí po najetí myší myší na obrázek, jinak se
zobrazuje obraz se základními parametry panelu Detail.
Domácí úkol
Vytvořte si sadu různě zaostřených verzí
jedné fotky a vytiskněte je v
minilabu v
Dejvicích (případně ve svém oblíbeném minilabu). Můžete použít
libovolnou fotku z tohoto cvičení nebo některou ze svých vlastních
fotek.
Obecná doporučení:
- Experimentujte hlavně s různými nastavení doostření pro výstup.
- Pokuste se vytvořit plynulý přechod od nedoostřené fotky až po
přeostřenou.
- Nezapomeňte si napsat postup a nastavení pro každou z variant.
- První doostřovací průchod proveďte v plném rozlišení.
- Doostření pro výstup aplikujte po zmenšení obrázku na
požadovanou velikost (viz požadované velikosti fotek v pixelech na
stránkách minilabu).
- Pro porovnání si vyberte jen část původní fotky a do výsledné
"fotografie" tento výběr vyskládejte vícekrát s různým doostřením
(nebudete muset tisknout každou variantu zvlášť a ušetříte).
- Nezapomeňte, že doostření může vypadat opravdu ošklivě na
monitoru, ale na papíře bude přijatelné.
- Nastavení i postup doostření se bude lišit pro fotografie
různých typů (hodně, středně či málo vysokých frekvencí). I zde
můžete experimentovat.
- Experimentujte!
Čárka za splněný domácí úkol vám bude napsána po přinesení výtisků na
některé z dalších cvičení.
Literatura a odkazy
- Bruce Fraser. Real world image sharpening with
Adobe Photoshop CS2.
-
Out of Gamut: (Almost) Everything You Wanted
to Know about Sharpening in Photoshop but Were Afraid to Ask
-
Out of Gamut: A Two-Pass Approach to Sharpening in Photoshop
-
Smart Sharpen filter tutorial 1
-
Smart Sharpen filter tutorial 2
-
Noise, Dynamic Range and Bit Depth in Digital SLRs
Created by Jan Šochman, March 2009, revisited by Lukáš
Cerman 2011