Komentované připomínky k předmětu A7B33MSS, letní semestr 2010/11

Požadován je systém "těžko na cvičišti, lehko na bojišti".
Mám za to, že "lehko na bojišti" už je, přitom náročnost předmětu je hodnocena jako vysoká. Dá se to jen trochu doladit.

Aktivnější spolupráce ve cvičeních:
Ano, ale bývá to oboustranný problém, někteří studenti vypadají, že o pozornost cvičícího nestojí.

Příkladů bylo zpočátku málo, průběžně k nim přidáváme, teď už jich je asi víc, než stačí student při přípravě projít.


13.9.2011 Mirko Navara

------------------------------------------------------------------------------
Komentované připomínky k předmětu Y33MSS z 3.3.2010, zimní semestr 2009/10
Tlaky jsou z obou stran (více/méně teorie), to může být i dobré znamení.
"Jednodušší příklady dotažené do konce"
"vice jednodussich prikladu"
"kombinovat ulohy v Maplu - jak ty "teoreticke" tak ty "prakticke"."

Beru to jako poučení pro příště.

"Mohli by nás učitelé během semestru více "honit", protože bez nějakých deadlinů během semestru se člověk soustředí na jiné předměty"

Již dříve jsme se rozhodli, že příště to tak uděláme.

"tranformace souřadnic u integrálů - z čista jasna se objevilo číslo, s tím, že je to ,,vhodná transformace"", ovšem už tam nebylo, jak se k číslu, nebo vzorci došlo"

Chválím konkrétnost připomínky, která mi dovoluje cíleně odpovědět: Na tomto místě opravdu mohlo být jakékoli nenulové číslo; na jeho volbě závisí jen to, jaké konstanty vyjdou v následujících vzorcích. Některé volby jsou "přirozenější" než jiné.
Pokud jde ale o volbu vzorce, na to žádná kuchařka není, stejně jako na integrály. Nezbývá než to zkoušet a ke zkouškám dávat takové příklady, kdy aspoň jedna z mála probíraných transformací vede k cíli.

3.3.2010 Mirko Navara

------------------------------------------------------------------------------
Komentované připomínky k předmětu Y33MSS, zimní semestr 2008/09

- Chybí řešené příklady

Dobrá, budeme na tom pracovat.

- Uvést motivaci hned v úvodu.

Myslím, že jsem touto cestou šel. Nicméně lze jít dále.

- Vadí cvičení hned po přednášce

Tento požadavek zazněl už v prvním roce, tlumočil jsem jej rozvrháři, ale ten nenašel řešení. Měli jste aspoň na vybranou.

- *velké* množství probírané látky

Vzniklo redukcí ještě většího množství v původním návrhu, který jsem zdědil. Jestli víte, co se má vypustit, poraďte.

- Obtížnost jednotlivých úloh byla trochu nevyrovnaná - např. hned první limity byly subjektivně asi nejtěžší ze všech

Ano, studenti byli hozeni do vody, aby rychle pochopili, ze budou muset plavat. Opačný postup potěší Učitele národů, ale přináší riziko, že studenti předmět podcení.

15.1.2009 Mirko Navara

------------------------------------------------------------------------------
Komentované připomínky k předmětu Y33MSS, zimní semestr 2007/08

> Nejasné hodnocení, o bodech se dozvídám dnes.
> Jasné bodové hodnocení dané předem, jasné termíny odevzdání.

Námitka je oprávněná, ale věc má i svou pozitivní stránku. Původně jsem chtěl nastavit laťku na 24 bodů z 36. To, že jsem ji nevyhlásil, mi umožnilo ji snížit na 20. Důvodem bylo, že teprve 10 dní před zápočtem se podařilo odhalit a obejít chybu, která bránila odevzdávání zápočtových prací a která nevznikla mojí vinou. Do té doby nebylo jasné, jaké práce odevzdáte a jaké (matematické) problémy se přitom vyskytnou. Pro stanovení požadavků nebyl vhodný precedens. Podobný systém praktikuji v předmětu 01NUM, kde se požaduje 18/25. To se zde ukázalo nepoužitelné.

> Raději jasně dané termíny odevzdání úloh, stres dobře motivuje k výkonům.

Já se snažil vás stresu ušetřit, motivace k výkonům se bohužel moc neprojevila u zkoušek.

> Hodilo by se na cvičení vysvětlit jeden-dva příklady k dané problematice.
> ... na cvičení by to chtělo krok za krokem s vámi pár příkladů.
> Alespoň jeden ukázkový příklad na cvičení.

Budou-li 2 hodiny cvičení týdně, stihne se to. Původní návrh s tím nepočítal.

> Cvičení jiný den než přednáška, ...

To lze v budoucnu zařídit. Pro začátek bylo možná výhodou, že jsme mohli měnit podíl přednášek a cvičení dle potřeby.

> Asi je to moje chyba, ale syntaxe různých zápisů ve skriptech na mě nepůsobí jednoznačně a strašně mě to zpomaluje v pochopení. Kéž by bylo vše 100% jednoznačné, což moc dobře asi nejde (v matematice).

Rád bych vyhověl, ale stabilizovat jedno značení si vyžádá další práci, včetně vyhodnocení zkušeností z prvního roku. Bohužel se nenašel žádný zdroj, kterého by bylo možno se přidržet.

> Velmi bych uvítal zřetelně a jasně formulované cíle každé z přednášech, resp. i cvičení.
> Velké množství probírané látky, u každého cvičení by se hodilo zopakovat ve stručnosti co nás čeká a co bychom zhruba z úloh měli získat.
> Je toho na mě moc.
> Příliš mnoho látky, málo příkladů.

Zamýšlené pojetí předmětu si kladlo za cíl zběžné seznámení s rozsáhlou oblastí (původně mělo být látky ještě mnohem víc).

Závěry:
Napříště by měly být 2 hod. přednášek a 2 hod. cvičení týdně, v různé dny.
Pravidla předem daná a neměnná.
Ještě více zdůraznit formulaci cílů a prostředků k jejich dosažení.
Rozsah a výběr látky, stejně jako značení, budou ještě předmětem diskusí.

Děkuji za vesměs konstruktivní připomínky, které naznačují možnost vylepšení kursu v příštím roce, i když vy z toho (doufejme) už užitek mít nebudete. Tím vám neberu možnost sdělovat další návrhy i nadále.
8.2.2008 Mirko Navara