PSI - komentáře k anketě 2015/16
Děkuji za zpětnou vazbu. Na konci zkouškového období jsem byl zavalen problémy špatných studentů, ohlasy v anketě jsem si přečetl s úlevou, že většina studentů chápe, nebo aspoň tuší, proč tu takový kurs je. A letos mě žádný příspěvek neročílil.
Komentáře k vybraným připomínkám
- "Na můj vkus je na přednáškách ukázáno málo využití teorie na příkladech. Pro příště by bylo dobré lépe rozvrhnout skladbu přednášek a cvičení, aby se všechna látka stihla udělat jak na přednášce, tak i odvičit na cvičeních."
Letošní harmonogram byl extrémně nevydařený. Po posledním pondělním cvičení bylo ještě 5 přednášek, tj. celá teorie informace. Harmonogram je v kompetenci vedení fakulty a Akademického senátu FEL, ten můžete ovlivnit ve volbách.
- "Líbí se mi také semestrální práce, bylo by snad jen vhodnější přesněji uvést, co má obsahovat zadání a jak přibližně má vypadat řešení."
Vše je na webu, včetně ukázek. Ty nejsou aktualizované, takže jsou typické, nikoli vzorové.
- "Semestrální práce je jistě dobrý nápad, jen by možná bylo lepší hodnotit ji i nějak bodově, nejen udělal-neudělal."
Vím, ale chci, aby na zkoušku mělo vliv jen to, co prokazatelně udělal daný student. Takto není velké riziko plagiátorství. Semestrální práce jednou z podmínek k zápočtu. V tom spočívá její
ohodnocení. Vzhledem k absenci počítačů na cvičení je to jediný způsob,
jak se student může seznámit s náročnější úlohou ze statistiky.
- "Považuji za nevhodné pro KyR již tradiční "nalepení" jiného tématu (v tomto případě teorie informace) na konec předmětu"
To je zadání, které nemohu měnit. Nová akreditace to řeší.
- "Ke statistice bych ocenil víc odvozování alespoň některých vzorců pro testování hypotéz."
Většinu jsem jich odvodil, s výjimkou těch, kde neznám dostatečně jednoduché odvození.
- "Ve skriptech prakticky úplně chybí slovní popis."
Mluvíte opravdu o skriptech? Mají přes 300 stran, i to je moc. Máte-li na mysli materiály k přednáškám, ty nejsou určeny jako plnohodnotná náhrada pro první čtení.
- "Nezamítání hypotéz mi nepřipadá moc užitečné v porovnání s jinými tématy."
Je to technika, která nejvíc ovlivnila náš život. Jinak byste dnes marně zaháněli zápal plic pojídáním plesnivého chleba.
- "Zkoušky byly náročnější s každým dalším termínem."
"Pozdější termíny byly lehčí než ty předchozí."
Obtížnost příkladů je subjektivní. Objektivně byly termíny vyrovnané přinejmenším v tom smyslu, že jsem vylosoval, kdy který příklad bude.
- "Nechápu nutnost popisovat výpočet inverzní matice a maticového násobení, když je to náplní zcela jiného kurzu."
Na základě loňských zkušeností byl vydán pokyn nezadávat úlohy, v nichž by kalkulačka s maticovými operacemi byla výhodou. Dr. Nentvich na to zapomněl a já to přehlédl. Požadováno bylo pouze prokázání, že si student umí poradit i bez kalkulačky, nikoli celý výpočet ručně. Napříště se budeme takovým úlohám důsledněji vyhýbat.
- "Zveřejnit, jak probíhá zkouška, respektive jak dlouho se asi čeká na výsledky a ústní. Není vůbec zřejmé, jestli to bude ve dvě nebo v pět."
"Panove Nentvich a Korbelar spatne odhadli cas."
Průběh zkoušky je popsán na webu.
Leccos umím odhadnout (např. účast na zkouškách), ale čas na opravu ne. Netušíme, co jsou studenti schopni vymyslet. Občas se objeví alternativní řešení, na kterém něco je, a dá práci je posoudit. Nebo kvůli numerickým chybám řeší polovina studentů něco jiného a my to musíme přepočítávat, abychom posoudili zbytek řešení.
- "Také bylo dle mého názoru značně nevhodné svalovat vinu za delší dobu opravování testů na plagiátory."
To není výmluva. Standardní opravování písemek má sublineární složitost. Porovnávání dvojic písemek má složitost kvadratickou atd. Kromě toho, než někoho obviním z opisování, musím podrobně projít celý postup a ukázat, kde má špatné mezivýsledky, následované správným konečným výsledkem apod.
- "Na zkoušku by neškodilo tak o 15 minut déle, lépe by se to stíhalo a mohl bych si alespoň překontrolovat výsledky."
To je jen reformulace Parkinsonova zákona. Čas se naposled prodlužoval asi před 2 lety.
- Z připomínek k Dr. Průchovi: "Nebylo snadne odhalit kombinace ceho vseho se pouzila, nicmene to je i pripad v resenych zkouskach pana Navary."
Zkouškové příklady jsou ze stejné kuchyně, připravovali je všichni vyučující, já jen mírně opravoval. Uvedená řešení pooskytují (někdy více než kompletní) výsledky a stručný návod, dosud neměly ambice nahradit sbírku řešených příkadů.
Nekomentované náměty k zamyšlení
- "Na opisujici je profesor jako ras, a tak to ma asi byt."
- "Mozna bych ale uvital vice prikladu za mene bodu."
- "Hodnotit však příklad 25 body mi přijde nevhodné."
- "Ocenil bych, kdyby za každým důležitým pojmem byl úplně primitivní příklad."
- "Vsem doporucuji materialy pana cviciciho Pruchy - ma velmi dobre zpracovano mnoho prikladu na vsechna temata."
- "To, že jsem se ztratil asi po třech přednáškách, mě donutilo pořídit si skripta od Martiny Litschmannové, která mají zhruba 200 stránek, ale čtou se daleko lépe, než výtah pana Navary."
Dotazy a připomínky:
http://cmp.felk.cvut.cz/~navara